سفارش های تغذیه ای طب ایرانی برای تابستان

معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مكمل وزارت بهداشت عنوان كرد

سفارش های تغذیه ای طب ایرانی برای تابستان به گزارش مین فود، معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت با تکیه بر رویکرد پیشگیری محور طب ایرانی، اصول تغذیه ای مطلوب از دیدگاه طب ایرانی در فصل تابستان را شرح داد.


به گزارش مین فود به نقل از ایسنا، دکتر سید مهدی میرغضنفری، ضمن اشاره به این که در طب ایرانی پرهیز مقدم بر درمان است، اظهار نمود: برای حفظ سلامتی خود در فصل تابستان باید نسبت به موادغذایی مصرفی آگاهی کافی داشته باشیم.
وی ادامه داد: در فصل تابستان افراد با مزاج گرم و خشک، بیشتر در معرض صدمه هستند، چونکه به علت گرم و خشک بودن مزاج این افراد و همینطور فصل تابستان، احتمال خطر در این افراد بیشتر است؛ ازاین رو در این فصل باید از تمام خوراکی ها و نوشیدنی هایی که حرارت بدن را بالا می برند و سبب خشکی بدن می شوند تا حد امکان پرهیز شود، مخصوصاً مواد غذایی تند از قبیل فلفل و زنجبیل، دارچین، زعفران، سس های تند، خردل، سبزیجات تند مانند سیر، پیاز، ترخون، نعنا، تره، شاهی، شوید و هم شورها و شیرین ها.
وی ادامه داد: بهتر است از غذاهای گیاهی خام یا پخته بخارپز ساده بدون ادویه جات و طعم دهنده های قوی استفاده گردد.
معاون تعالی دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت افزود: افراد گرم مزاج باید نسبت به مصرف نمک و غذاهای شور و تنقلاتی مانند چیپس شور، آجیل شور و امثالهم، در فصل تابستان احتیاط کنند.
میرغضنفری توضیح داد: اغلب مغزها مزاج گرم و خشک دارند و همه افراد بخصوص کسانی که مزاج گرم و خشک دارند، نباید در مصرف آنها زیاده روی کنند. همینطور سرخ کردن، بو دادن و تفت دادن سبب گرم و خشک شدن مزاج می شوند. بنابراین، نباید در مصرف غذاهای تهیه شده با این روش ها، زیاده روی شود و غذاها باید به صورت ساده یا درصورت امکان خام و پخته تهیه شوند.
معاون پژوهشی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارتش همینطور بیان نمود: شیرینی جات هم مزاج گرم دارند، ازاین رو نباید در مصرف شیرینی ها، شکلات ها و حتی شیرینی جات طبیعی مانند، عسل، کشمش، مویز و میوه های شیرین مانند انجیر، نارگیل، موز، خربزه و آناناس در فصل تابستان زیاده روی شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ارتش اضافه کرد: سفارش می شود در فصل تابستان گوشت های قرمز به علت داشتن گرما و حرارت زیاد، کمتر مصرف شوند، بخصوص گوشت پرندگانی مانند کبک و بلدرچین که گرمای بسیار بیشتری نسبت به گوشت گوسفند دارند. همینطور گوشت شتر هم به علت گرما و خشکی زیاد نباید به صورت معمول مصرف شود.
میرغضنفری ضمن اشاره به لزوم پرهیز از مصرف غذاهای با مزاج گرم مانند فسنجان، گردو و کنجد، سفارش کرد: در فصل تابستان از خنکی جات مانند آب دوغ خیار، ماست، خیار و کمی نان، سبزیجات خنک مانند خیار، کاهو، کدو خورشتی (سبز) گشنیز، اسفناج، ماست و اسفناج استفاده گردد.
وی افزود: بهتر است غذاهایی که در تابستان مصرف می شوند، پخته شده و آبپز باشند و غذاها کباب و یا سرخ نشوند، مانند آش، سوپ، خورش سبزیجاتی که سبزی آنها سرخ نشده باشد، حبوبات آن کم بوده، مقدار زیادی گوشت نداشته باشند، کمی ترش باشند مثلاً با غوره، آبغوره، آبلیمو، لیمو، نارنج تهیه شده باشند.
او همینطور مصرف مرکبات و میوه جات ملس مانند زرشک و آب زرشک، شاه توت، تمشک، سیب ترش، آلبالو، گوجه سبز، انار، شوید، هلو، زردآلو، هندوانه و گریپ فروت را مفید دانست و اظهار داشت: مصرف سالادها (کاهو، خیار، آبلیمو) در این فصل مفید می باشد، چونکه مزاج سرد و تر دارند. همینطور خوردن ترشی جات در این فصل سفارش می شود، به شرط آنکه تند نباشد که در این صورت، حرارت آنها بالا می رود.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، وی با اشاره به اینکه مصرف کافی آب و لبنیات در فصل تابستان مفید می باشد، اظهار نمود: مصرف روزانه لیموترش در فصول گرم سال برای گرم مزاجان سفارش می شود. این میوه از حرارت و رطوبت بدن و التهابات درونی کبد می کاهد، خون را رقیق می کند و برای هضم غذاهای چرب، شیرین و سنگین مفید می باشد.

میرغضنفری، مصرف گوشت های سفید را در این فصل مناسب تر از گوشت های قرمز عنوان نمود و اضافه کرد: گوشت های سفید (مانند مرغ و ماهی) گرمای کمتری دارند، به خصوص ماهی که با داشتن مزاج سرد و تر، برای این فصل بسیار مناسب می باشد، به شرطی که خیلی سرخ نشده و ادویه جات تند هم به آن اضافه نشود.




منبع:

1403/04/18
13:00:57
5.0 از 5
251
تگهای خبر: آب , برند , بهداشت , پزشك
این مطلب مین فود مفید بود؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
نظر شما در مورد این مطلب
نام:
ایمیل:
نظر:
سوال:
= ۵ بعلاوه ۳
مین فود - رژیم غذایی minfood

اطلاعات



مین فود

مین فود یا غذای کمتر: رژیم غذایی

تماس با ما

روشهای تماس با مین فود از طریق ایمیل، شبکه های اجتماعی است
minfood.ir - حقوق مادی و معنوی سایت مین فود محفوظ است